Železniční doprava se ve Zlínském kraji podílí na dopravní obsluze 77 měst a obcí, ve kterých bydlí přes 401 tisíc lidí, což představuje necelých 68 % obyvatel kraje. České dráhy vypraví v regionu v pracovní dny v průměru 495 regionálních spojů a o víkendech 371, což znamená průměrně 460 vlaků denně. Na základě dlouhodobé smlouvy uzavřené v roce 2006 se společností České dráhy kraj objednává každoročně téměř 3,6 milionu vlakových kilometrů zabezpečených regionálními osobními vlaky.
V součinnosti s národním železničním dopravcem na kraji rozjeli projekty využívající zdrojů evropských fondů k zakoupení moderních železničních souprav, které podle nich výrazně zvýšily kvalitu cestování. „Zlínský kraj se dlouhodobě aktivně podílel na zvýšení bezpečnosti kolejových přejezdů, zabezpečovacích zařízení a současně s využitím vlastních rozpočtových zdrojů a prostředků ROP regionu Střední Morava podpořil výstavbu nových železničních zastávek a přestupních terminálů (např. železniční stanice Bojkovice, železniční zastávka Jankovice, přestupní terminál Uherský Brod),“ řekl Krajským novinám radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Kučera. Kromě zvýšení kvality vozů se v regionu snaží o posílení konkurenceschopnosti železniční dopravy modernizací vybraných tratí s ohledem na bezpečnost, četnost nabídky a zvyšování průměrných cestovních rychlostí. Modernizace pak čeká především tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice a Hranice na Moravě – Horní Lideč.
Zlínským krajem prochází II. tranzitní koridor, na který jsou s přestupem napojena hlavní krajská centra Zlín, Kroměříž a Uherské Hradiště. Města Vsetín a Valašské Meziříčí leží na trati začleněné do TEN-T. Při objednávce dálkové dopravy a změnách jízdních řádů na těchto tratích Zlínský kraj spolupracuje s Ministerstvem dopravy, aby zajistil optimální návaznost spojů jak drážní dálkové a regionální, tak i autobusové a trolejbusové dopravy.
TÉMĚŘ TŘICET TISÍC LIDÍ DENNĚ
Krajská železniční síť je cestujícími hojně využívána. „Denně využívá služeb regionální železniční dopravy 27 tisíc obyvatel kraje. Za posledních 15 let nedošlo k rušení železničních tratí, a to ani těch, které mají charakter koncové trati a je zde často historicky vedena i souběžná linková doprava. Oproti situaci v jiných krajích jsou regionální a dosud neelektrizované tratě významně využívány nákladní dopravou, ať už v oblasti překladišť kontejnerů nebo distribuce pohonných hmot ze strategických úložišť,“ popsal situaci na krajských železnicích Jaroslav Kučera.
Společně s Českými drahami kraj spolupořádá propagační akce, třeba Den kraje se zvláštním parním vlakem. Na turisticky atraktivních tratích (například Vsetín – Velké Karlovice) zařazují cyklovozy, ve většině regionálních vlaků je možné jednoduše přepravovat jízdní kola a společně s Centrálou cestovního ruchu Východní Moravy se kraji daří zvyšovat zájem veřejnosti o turisticky atraktivní místa, jako je skanzen v Rožnově pod Radhoštěm, Baťův kanál, Arcibiskupský zámek nebo zahrady v Kroměříži.
V zimním období ve skiregionu Soláň - Karolinka cestující mohou na základě jízdenky z vlaku využít slevu na celodenní skipas. Nejen pro rodiny s dětmi se pořádají nostalgické jízdy zvláštních vlaků, které jsou vypravovány u příležitosti kulturních akcí nebo výročí tratí (Velikonoce ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm, jízda do Pohádkového lesa ve Zdounkách nebo na Dětský filmový festival ve Zlíně). Lukáš Zitka
Hejtman: | Jiří Čunek (KDU-ČSL) |
---|---|
Krajské město: | Zlín |
Rozloha: | 3964 km2 |
Počet obyvatel: | 589030 |
Hustota zalidnění: | 149 obyvatel/km2 |
NUTS: | Střední Morava |
Radní: | Jiří Sukop (ANO), Pavel Botek (KDU-ČSL), Josef Zicha (STAN), Margita Balaštíková (ANO), Michaela Blahová (KDU-ČSL), Petr Gazdík (STAN), Miroslav Kašný (KDU-ČSL), Jan Pijáček (ODS) |
Koalice: | ČSSD, KSČM a SPOZ |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 13 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.