Pro hnutí Starostové a nezávislí jsou předvolební přípravy už prakticky v plném proudu. Už několik měsíců jednáme v krajích s řadou regionálních sdružení (hnutí Ostravak, Východočeši), v některých krajích s SNK ED nebo s KDU-ČSL. Jsme přesvědčeni, že podobná předvolební spojení ukončí tříštění sil a na krajské kandidátky přivedou zajímavé osobnosti. Takže si i věříme stran výsledků. Pokud skutečně uspějeme, hodláme prosazovat hlavní pilíř našeho programu: rozhodování co nejblíže voličům. Tedy: štíhlý, ale silný stát (obrana, bezpečnost), více pravomocí krajům a obcím.
Petr Gazdík, 1. místopředseda STAN
Jsem rád, že po třech čtvrtletích letošního roku je už snad zcela jasné, že obavy samospráv o naplnění jejich rozpočtů plánovaným podílem na celostátním výběru daní byly liché. Čísla z pokladního plnění státního rozpočtu u nejdůležitější daně potvrzují, že inkaso DPH meziročně roste, a to přesto, že schválený rozpočet z mnoha důvodů (například zavedení druhé snížené sazby DPH, obnovení slevy na dani pro pracující důchodce), počítal s jeho poklesem.
V době Nečasovy vlády, přišly rozpočty krajů v roce 2009 úpravou Kalouskova ministerstva financí zhruba v celkovém součtu o více jak 3,5 miliardy korun. Což např. přímo v Karlovarském kraji znamenalo skokové snížení rozpočtového určení daní (RUD) zhruba o 250 miliónů korun. Tedy z částky 1,9 miliardy korun došlo ke snížení na 1,650 miliardy korun. Tyto peníze samozřejmě chyběly na opravy silnic II. a III. tříd, na lepší vybavení škol a nemocnic atd.
Nejhorší situace pro kraje bylo období let 2010 až 2013, kdy skutečně existovala taková nepsaná válka mezi krajskými samosprávami a státem, reprezentovanými odlišnými politickými reprezentacemi. To se bohužel projevovalo na tom, že krajům nebylo přáno a stát se k nim choval spíše macešsky. Důkazem toho je také rozhodnutí, které jde naprosto proti logice a principům decentralizace a proti veškerým moderním trendům v rámci Evropské unie, a to je zrušení regionálních operačních programů.
Regionální železniční doprava je pro nás prioritou a tomu odpovídají investice, které jsme v posledních letech realizovali. Vozidlový park národního dopravce byl po „Sametové revoluci“ velmi zanedbáván. Abychom tento stav napravili, nakoupili jsme od roku 2008 vozidla za téměř 30 miliard korun.
Dokončení modernizace většiny koridorových úseků v naší republice a rekordní objem finančních prostředků z Evropské unie umožnily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zaměřit své úsilí také na další tratě v České republice. Velmi zřetelně je to vidět na řadě míst, kde v současné době probíhají rozsáhlé rekonstrukce celých traťových úseků a současně také velkého počtu železničních stanic.
Powered by Multicategories for Joomla!2.5
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.