Fungující regionální železniční doprava se může stát jednoznačným přínosem pro rozvoj daného kraje. Souvisí to především s kvalitními službami a aktivní obchodní politikou, které dokáží získat nové cestující, a to zejména z aut. Proto, aby se občané rozhodli dát masivně přednost vlaku před využíváním individuální automobilové dopravy, musí být ale splněno několik základních podmínek.
Státní fond dopravní infrastruktury (dále jen“SFDI“) je subjektem, který financuje výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu silnic a dálnic, celostátních a regionálních drah a dopravně významných vnitrozemských vodních cest. Současně vykonává činnosti Zprostředkujícího subjektu operačního programu Doprava. Základním dokumentem, na základě kterého jsou realizovány výdaje na jednotlivé akce je Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválený rozpočet SFDI. V tomto měsíci bude vládou ČR projednán návrh rozpočtu SFDI na rok 2016 a střednědobého výhled na roky 2017 a 2018. Návrh vychází z finančních rámců stanovených vládou ČR pro roky 2016 – 2018, přičemž rozpočet na rok 2016 je připraven jako vybilancovaný se zapojením odhadovaných zůstatků finančních prostředků SFDI ke konci roku 2015.
Asociace krajů ČR v současné době na svých jednáních řeší problematiku objednávání veřejné železniční dopravy po ukončení platnosti stávajících dlouhodobých smluv s Českými dráhami, uzavřených podle Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou železniční dopravou. Důvodem je nejednotný názor Ministerstva dopravy ČR v této problematice.
Snížení energetické náročnosti a provozu školních budov, řešení aktuálních havarijních stavů, ale také rozvoj školství s cílem zajištění nových technologií. Jihomoravský kraj investuje každý rok do škol a školských zařízení stamiliony korun. Samozřejmě se snažíme velkou část oprav směřovat na léto, ale ne vždy je to s ohledem na náročnost akce možné. Letos v období letních měsíců investujeme do oprav či rozvoje škol více než 100 milionů korun.
Momentálně MŠMT nedisponuje žádným investičním programem v oblasti škol zřizovaných krajem. Je ale realizován program pro školy zřizované obcemi a městy, a to k řešení nedostatku výukových kapacit. Pro programové období let 2014-2021 bude poskytnuta částka ve výši 1,5 mld. Kč, v prvních dvou letech realizace již byla rozdělena dotace ve výši 400 mil. Kč.
Letos poprvé Ministerstvo práce a sociálních věcí přidělilo souhrnnou dotaci přímo do rozpočtů krajů, které nově rozhodují o dotacích pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb. I přes řady nejasností a krátký čas na zavádění nového modelu financování, kraje novou rozhodovací kompetenci úspěšně zvládly. Vzhledem k tomu, že kraje zodpovídají za plánování sítě sociálních služeb pro své obyvatele, je tento nový model jednoznačně krok správným směrem. V Kraji Vysočina jsme v radě i zastupitelstvu o penězích pro sociální služby rozhodli. První a druhou splátku státní dotace máme už na účtu a v průběhu července se všechny peníze ze státního rozpočtu dostanou poskytovatelům.
Powered by Multicategories for Joomla!2.5
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.