Pomalu končící zimní sezóna, která se uzavře na konci března, byla k silničářům shovívavější než ty předchozí. Radlice, pluhy a sypače Správy a údržby silnic nemusely vyjíždět k ošetření vozovek tak často a v plném rozsahu území, jako v minulých letech. Mírné počasí navíc cestářům umožnilo vykonávat i jiné činnosti, na které jindy v průběhu zimních měsíců není čas.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje obhospodařuje více než tři tisíce kilometrů silnic II. a III. třídy, stará se o více než osm stovek mostů a řadu dalších silničních staveb. V zimě musí být její pracovníci připraveni okamžitě zareagovat na rozmary počasí tak, aby v co nejkratším čase zajistili průjezdnost vozovek. Letošní teplé počasí ale znamenalo, že nároky na údržbu byly nižší. „Zima byla klimaticky mírná,“ potvrdil náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Díky teplejším dnům nám vyzbyly i zásoby posypového materiálu, které uschováme k použití pro nadcházející zimu. Protože zima byla opravdu mírná, podařilo se při údržbě silnic ušetřit více než 25 milionů korun.“
Jeho slova potvrdil i ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Letošní sezóna byla opravu mírnější, diametrálně se lišila třeba od loňského ledna, který byl silně nadprůměrný. Loni jsme v období leden - únor vynaložili přes 55 milionů korun, letos to bylo 35 milionů,“ uvedl konkrétní příklad šéf silničářů. Podle něj ale teplejší počasí neznamená, že by se zimní údržba neprováděla. „Máme velmi členitý kraj. Ve vyšších nadmořských výškách oblastí jako je Poličsko, Hlinecko, Žamberecko, Lanškrounsko a Letohradsko, je průběh zimy podstatně odlišný od polabské roviny.“ Zimní údržba navíc není jen odstraňování nasněžených vrstev. Silničáři se především ve východní části Pardubického kraje potýkali s náledím a nástrahami, které přináší silný vítr.
FINANČNÍ ÚSPORA
Mírná zima znamená pochopitelně také finanční úsporu. O ušetřených prostředcích rozhodne krajská rada, které náměstek Michal Kortyš předloží návrh na převod peněz z provozních prostředků do prostředků investičních. „Do investic by mělo jít šestnáct milionů. Z nich chceme zčásti doplatit pokladač emulzních silničních nátěrů, nový stroj na provádění tenkých oprav povrchů vozovek a také nám umožní pořízení zametače,“ konkretizoval ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec k využití uspořených finančních prostředků.
SILNIČÁŘI NEZAHÁLELI
Přestože, řečeno s nadsázkou, na pluhy a sypače se prášilo v garážích, silničáři rozhodně netrpěli během zimní sezóny nudou. Mírné počasí jim totiž umožnilo provádět činnosti, ke kterým se jinak v zimě nedostanou. Především šlo o údržbu zeleně, která krajské silnice lemuje. „Dělají se prořezy nebo kácení suchých stromů nebo těch, které ohrožují bezpečnost a plynulost silničního provozu,“ přiblížil Němec. Silničáři zvládli během mírné zimy udělat spoustu práce, která by je čekala ještě před koncem vegetačního období. „Řekl bych, že jsme toho udělali kolem padesáti procent, což je dobře, protože během léta se tomu věnovat nemůžeme a na konci roku pro to není vhodný prostor, protože finišují stavební práce a chybí kapacity lidí.“
Kromě ošetřování zeleně umožnil mírný průběh zimy také pracovat na odvodňovacích systémech. Silničáři se mohli věnovat i opravám některých výtluků studenou obalovanou směsí. „Rád bych poděkoval všem silničářům, kteří byli po celou dobu v pohotovosti a plynule přešli na tu hodně mravenčí a nikdy nekončící práci podél komunikací. Letošní sezonu hodnotím z pozice silničářů a díky bláznivému počasí za zkoušku ostražitosti a trpělivosti,“ dodal k tomu náměstek hejtmana Michal Kortyš.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.