Léto ještě zdaleka neskončilo, ovšem silničáři Pardubického kraje jsou myšlenkami v hluboké zimě. Finalizují totiž operační plán zimní údržby na nadcházející sezónu, který v uplynulých měsících připravovali. Správa a údržba silnic Pardubického kraje ho bude předkládat ke schválení Radě Pardubického kraje tak, aby vše bylo připraveno ještě před 1. listopadem letošního roku, kdy oficiálně začíná zimní sezóna.
„Celý proces probíhá v průběhu roku, protože je nesmírně složitý. Jedná se o zimní údržbu 3 123 kilometrů silnic II. a III. třídy,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Odborně připravený plán je nezbytné před jeho předložením krajské radě prodiskutovat s dotčenými institucemi a zapracovat jejich případné požadavky. Primárně se jedná o připomínky od správ chráněných krajinných oblastí, orgánů životního prostředí a správců vodních toků. Následně se k plánu vyjadřují zástupci obcí s rozšířenou působností, dopravní policie či hasičů. „Dokument Operační plán zimní údržby má charakter regionálního zákona a je možné z něj vyvodit i trestněprávní odpovědnost,“ dodává ředitel Němec.
Vedení Správy a údržby silnic Pardubického kraje v prvním zářijovém týdnu svolalo finální projednání plánu zimní údržby tak, aby ještě v průběhu měsíce mohli materiál dostat na stůl krajští radní. „Prvního listopadu začíná pro silničáře zimní období, což znamená, že musí být připravená veškerá technika, musí být pořízeny veškeré materiálové zdroje, musí být proškolení pracovníci a musí být nastaveny veškeré procesy, včetně informačních technologií,“ připomíná šéf silničářů, podle kterého letos plán zimní údržby počítá i s novým fenoménem, tedy případným následkem dopadů nákazou koronavirem. „Musíme počítat s ohrožením zimní údržby v případě, že by bylo nákazou zasaženo některé z našich pracovišť a všichni zaměstnanci by museli do karantény.“ Silničáři se v této souvislosti důkladně zaměřili na preventivní opatření počínaje základní hygienou, přes ochranné prostředky až po otázku vzájemného kontaktu lidí nejen ve společných prostorách, ale i ve vozidlech.
Poslední zásadní změna v plánech zimní údržby proběhla před dvěma lety, kdy rozhodnutím státu přešla údržba silnic I. třídy do rukou soukromého sektoru. V současnosti tak už k vyladěnému plánu nikdo z dotčených neměl zásadní připomínky a na setkání bylo možné řešit i praktické problémy, které zimní sezóna přináší. „Poměrně palčivým problémem, a to nejen na našich silnicích, ale i na silnicích I. třídy, je záležitost odtahu vozidel,“ konstatuje Miroslav Němec. „Naši pracovníci mají zakázáno vytahovat uvízlá vozidla, protože naše stroje primárně musí řešit jiné úkoly. Nemůžeme dopustit nesjízdnost silnic. Informační servis na našich webových stránkách poskytuje řidičům návod, jak v takové situaci postupovat, včetně kontaktu na odtahové služby. V případě, že dojde k ohrožení života, zdraví nebo hrozí velké ekonomické škody, je to práce pro Integrovaný záchranný systém.“
V předchozích dvou sezónách byla rozšířena chemická zimní údržba o zhruba 200 km udržovaných silnic na úkor inertních posypů. Tato kvalitnější údržba bude v zimní sezóně 2020/2021 rozšířena o dalších 35 km. „To je nepochybně dobrá zpráva pro účastníky silničního provozu,“ dodává senátor a náměstek hejtmana Pardubického kraje Kortyš.
PR
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.