Plzeňská Škodovka dobyla Ameriku

pl kraj logoŠkoda Elektric dobyla Ameriku. Motory, které vyvinuli zdejší odborníci, začínají sloužit v trolejbusech ve Spojených státech amerických. Konkrétně budou sloužit v hromadné dopravě dvou známých a lidnatých měst, a sice v Seattlu a San Franciscu. Obě města si objednala dohromady 201 nových vozidel se škodováckými motory.

O tom, jak vysoká cena zakázky, nechce Škoda Ellektric hovořit. První z nových autobusů začnou jezdit již na konci tohoto léta. „Na základě licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené motory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer,“ vysvětlil Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric. Zmíněná Vossloh Kiepe je pro Škodovku tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale i severní Ameriky. „Dodávali jsme této společnosti například motory, které slouží ve vozidlech hromadné dopravy ve městech Vancouver, Ženeva či Atény,“ zrekapituloval Jaromír Šilhánek.

PRORAZILI ZNEVÝHODNĚNÍ

Zakázka ukázala, že česká firma je schopná dodávat svoji technologii do USA, kde se výrobci vozidel a jejich součástí potýkají se zákonem zvaným Buy America, jenž zvýhodňuje tamní výrobce. Zákon totiž říká, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z šedesáti procent své hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být ve Spojených státech kompletován. „Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a odborníci Škody Electric také přímo na místě výroby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce,“ vysvětlil ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička. Projekt na dodávku 201 autobusů nemusí však být poslední zakázkou. Projekt inicioval Seattle a podle tamních pravidel se k němu mohou připojit i další města v USA, která provozují veřejnou trolejbusovou dopravu. Jedná se například o Dayton, Boston, či Philadelphii. Projekt tak může dosáhnout až 530 trolejbusů.

Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. „I s ohledem na právě probíhající projekt vidíme tohle teritorium jako velmi zajímavé a to vedle trolejbusů i v oboru výroby tramvají a příměstských jednotek. Už jednáme o dalších konkrétních projektech,“ dodal Václav Růžička. Jana Bartošová

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji