Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. V přepočtu na rozlohu máme například šestkrát hustší síť železnic než Spojené státy a rovnat se nám může jen několik málo zemí. Není se čemu divit. Železnice má u nás bohatou historii sahající až do 20. let 19. století. Letošní rok spojený se jménem jednoho z největších budovatelů železnice si tento způsob dopravy připomíná.
Když byla v roce 1839 zprovozněna první parostrojní železnice normálního rozchodu na českém území, nastala nová éra. Díky lokomotivám došlo k prudkému rozvoji všech regionů naší země. U zrodu železnice stál tehdy i významný projektant a stavitel tratí Jan Perner. Letos v září je to 200 let od jeho narození a 170 let od jeho úmrtí. A to je dobrý důvod k připomínání dlouhodobého významu železniční dopravy. To se bude odehrávat hlavně v Pardubickém kraji, kde má významný inženýr svůj hrob. „Pernerem projektovaná dráha z Olomouce do Prahy je od poloviny 19. století jednou ze zásadních konkurenčních výhod našeho regionu – pro občany, podnikatele, investory i návštěvníky,“ odůvodňuje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický řadu akcí, které v souvislosti s výročím v regionu probíhají. Železničářské výročí je i příležitostí ke zhodnocení, jak to v současné době vypadá s vlakovou dopravou v jednotlivých regionech.
Nikdy nekončící příběh, ve kterém se neustále vyjednává o penězích, udržitelnosti tratí a modernizacích. Tak by se dala stručně shrnout současná realita železniční dopravy na území České republiky. Realita, která začíná ovšem už na vládní úrovni, nyní konkrétně u ministra dopravy Dana Ťoka. Ten v současnosti řeší hlavně dostatek financí na stavbu a modernizace železničních tratí v chystaném rozpočtu, rozvoj rychlostní železnice a spolupráci se zahraničními partnery. Nedávno například jednal se svým německým protějškem Alexandrem Dobrindtem. „Spolkový ministr nás přizval k projednávání projektů, které budou zahrnuty do spolkového plánu dopravních cest. Máme se podílet na přípravě nového vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďanami,“ prohlásil po této schůzce Dan Ťok. V souvislosti s regiony pak ministr řeší především memorandum z roku 2009, které ve kterém se stát zavazuje proplácet krajům na železniční dopravu 2,6 miliard ročně s podmínkou, že regiony uzavřou dohodu s jedním dopravcem na deset let. To se také stalo a nejméně do roku 2019 tak na většině regionálních tratí nenajdeme jiného dopravce než České dráhy.
PRODLOUŽÍ MEMORANDUM?
V současnosti probíhají jednání mezi ministrem Ťokem, premiérem Bohuslavem Sobotkou a Asociací krajů o prodloužení memoranda o dalších 10 let. „Memorandum pokládám za velice užitečné. Desetiletá spolupráce, která probíhala a teď bude dobíhat v nejbližším období, poprvé zajistila spolehlivou dopravní obslužnost v regionech,“ prohlásil Sobotka s tím, že zájem státu rozhodně spočívá v udržení jednoho silného dopravce, který bude schopný se vypořádat s konkurencí skrze stabilizaci vlastního hospodaření a postupné odmazání více než třicetimiliardového dluhu. A jak se zdá, mnozí hejtmani se slovy ministerského předsedy souhlasí a prodloužení memoranda by tak mohlo mít v Asociaci krajů podporu. Hlavním důvodem je údajný nezájem soukromých dopravců o méně lukrativní tratě. Znát je to podle náměstka hejtmana Jaromíra Duška i v Pardubickém kraji, kde se jednalo s dopravcem Arriva. „Když jsme jednali se společností Arriva například o trati Česká Třebová - Moravská Třebová - Chornice, neprojevili o to zájem. Není to pro ně zřejmě lukrativní, asi chtějí jen ozobat pralinky z dortu,“ uvedl Dušek. Zda bude v roce 2019 memorandum prolomeno, se ovšem teprve uvidí. Záleží totiž hlavně na konkrétních podmínkách případné dohody. Nově by do ní totiž kromě podpory osobní dopravy mohly přibýt i úlevy pro nákladní železniční dopravu.
Vývoj situace na regionálních tratích se ovšem nelíbí nejen soukromým dopravcům, ale ani opozici. Například ve Středočeském kraji se do tohoto tématu pouští ODS. „My si myslíme, že i do železniční dopravy konkurence patří, byť je to specifický obor. Ty efekty jsou jasné - snížení nákladů pro krajský rozpočet, zvýšení kvality služeb pro středočeské cestující a podle mého názoru i snížení ceny,“ prohlásil například předseda kontrolního výboru Středočeského kraje Jan Skopeček. On i mnozí další kritici monopolního postavení Českých drah poukazují na to, že na hlavních tratích – především mezi Prahou a Ostravou, Olomoucí nebo Brnem, kde už soukromí dopravci jezdí, se kvalita přepravy zásadním způsobem zlepšila.
KRAJE ŘEŠÍ JEDNOTLIVÉ TRATĚ
Memorandum samozřejmě není jediné téma v oblasti regionální železniční dopravy. Kraje řeší neustále hlavně udržitelný provoz jednotlivých tratí. Jihomoravský kraj například loni schválil memorandum o podpoře modernizace a výstavby několika úseků, mezi kterými nechybí třeba trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic. Hejtman Michal Hašek navíc jednal nedávno s generálním ředitelem Českých drah o regionální dopravě. „Poděkoval jsem vedení ČD za pořízení nových sedmi vlakových souprav do kraje za jednu miliardu korun, které zlepšují komfort osobní železniční dopravy a jednali jsme o další modernizaci vlakových souprav s využitím fondů EU v letech 2015–2020,“ řekl ke schůzce Hašek.Ostatní kraje mají také svou „železniční agendu“. Ostrava se stala před pár měsíci prvním českým městem s mezinárodním letištěm, ke kterému jezdí železnice. Plzeňský kraj dokončil redukci spojů s dodatkem, že k dalším už nedojde a Středočeský kraj zase naplňuje strategii o spolupráci s Prahou. Jejím cílem je mimo jiné co nejlépe sladit jízdní řády a maximálně sjednotit systém jízdenek a kupónů. Staví se navíc nové zastávky a rekonstruují větší nádraží.
Také v Ústeckém kraji se snaží řešit železniční dopravu jako celek. Velkým tématem je tam nyní koncepce rekreačních železničních tratí, která už by se mohla začít v brzké době naplňovat. Vedení regionu chce totiž obnovit některé turisticky zajímavé tratě. „Našim cílem je na tyto tratě znovu přivézt pravidelné turistické linky, které budou sloužit nejen obyvatelům našeho kraje,“ vysvětluje krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Komínek. Mezi důležité cíle patří také obnova tratě mezi Lovosicemi a Teplicemi, která je zavřená od roku 2013, kdy jí při povodních zasypaly tisíce tun zeminy. V současnosti kraj jedná se SŽDC o zprovoznění úseku, vše se ale kvůli očekávané velké ceně bohužel protahuje a jak se zdá, z celé záležitosti by se mohlo stát i velké téma pro krajské volby 2016.
POMÁHÁ I EVROPSKÁ UNIE
Velké možnosti přinesl vstup České republiky do Evropské unie. V uplynulých letech šly z evropských fondů na modernizace českých tratí a vlakových stanic či na nákupy nových souprav desítky miliard korun. Jen Správa železniční dopravní cesty má letos utratit 44 miliard. Novou tvář mají získat vlakové stanice v Olomouci a Karlových Varech a rozšíření se dočká hned několik tras v čele s tou mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví nebo s úsekem hlavní trasy kolem Ústí nad Orlicí. A velké plány má stát i do budoucna. Dojde totiž na elektrizaci deseti regionálních tratí, mezi kterými nebude chybět úsek z Olomouce do Uničova, kde vlaky zrychlí až na 160 kilometrů za hodinu.
Jenže Evropská unie nepřinesla jen finanční prostředky. Usnadnila také přeshraniční spolupráci a umožnila regionům realizovat řadu projektů se svými zahraničními partnery. Kupříkladu Karlovarský kraj v oblasti železniční dopravy dlouhodobě spolupracuje s německým regionem Vogtland a Liberecký kraj zase s polským Dolnoslezským vojvodstvím. V tomto případě došlo nedávno dokonce k uzavření vzájemné dohody o spolupráci. Jejím cílem je zkvalitnit přeshraniční železniční dopravu novými vlaky, zrekonstruovanými tratěmi a zastávkami. „Jedním z bodů jednání byl návrh dodatku smlouvy o spolupráci v oblasti zajišťování a organizace veřejné železniční hromadné dopravy v přeshraničním pásmu na úseku železniční tratě Szklarska Poreba – Gorna - Kořenov mezi Libereckým krajem a Dolnoslezskýn vojvodstvím,“ uvedl hejtman Martin Půta. Filip Appl
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.