Královéhradecký kraj se výrazně podílí na úhradě železniční dopravy. Ročně posílá částku okolo 370 milionů korun. Ve spolupráci s dopravci se snaží zlepšovat komfort cestujících a přitáhnout k cestování veřejnou dopravou nové zákazníky. Letos dojednali nasazení moderních motorových vozů na dalších regionálních tratích. K cestování veřejnou dopravou chtějí na kraji motivovat také systémem IREDO, který umožňuje cestovat na jeden jízdní doklad vlaky i autobusy.
Královéhradecký kraj posoudil v minulosti význam regionálních tratí a rozdělil je do čtyř kategorií (od 1 - nejvýznamnější až 4 - málo významné). Na tratích čtvrté kategorie došlo k omezení provozu a železniční doprava byla nahrazena dopravou autobusovou. Na ostatních kategoriích tratí objednává Královéhradecký kraj vlaky v pravidelných intervalech (taktech) k zajištění dopravní obslužnosti. Železniční doprava je v regionu brána jako páteřní doprava, na kterou v uzlových bodech navazuje doprava autobusová. Společně tak tvoří spolupracující integrovaný dopravní systém zajišťující dopravní obslužnost v kraji.
Železniční síť v kraji měří celkem 630 km, cestujícím na ní slouží 203 zastávek a stanic. Je vedena všemi významnějšími místy a sídly kraje a je tak přímo dostupná většině obyvatel. Přestože z celkového počtu 448 obcí železnice obsluhuje pouze 133 (30 %), žije v těchto 133 obcích 77% obyvatel kraje.
„Kvalita železniční sítě dle našeho názoru odpovídá celorepublikovému průměru. Bohužel Královéhradecký kraj nedisponuje žádnou tratí, která by se řadila mezi republikové koridory, a proto modernizace méně významnějších trati z pohledu celorepublikového významu probíhá pomaleji,“ sdělil Krajským novinám náměstek hejtmana Karel Janeček. Ten dále dodal, že modernizace některých tratí by zvýšila rychlost vlaků v regionu.
Denně využije železniční dopravu okolo 30 – 50 tisíc zákazníků v závislosti na dnu v týdnu. Regionální vlaky, objednané Královéhradeckým krajem ujedou denně téměř 15 tisíc kilometrů.
ČTVRT MILIARDY ROČNĚ NA OPRAVY A ÚDRŽBU
Na kraji též dbají na udržování a opravování současné sítě. „Opravy a údržby železniční dopravní cesty v Královéhradeckém kraji zajišťuje SŽDC a to zhruba v částce 250 milionů korun za rok. Finanční prostředky na opravy a údržby se vkládají kromě oprav železničních zastávek do ostatních zařízení ŽDC, jako je železniční svršek, železniční spodek, zabezpečovací zařízení, budovy, nástupiště, osvětlení, trakční napájecí stanice, elektrické přípojky, osvětlení, mosty, tunely, zdi a podobně,“ vyjmenoval Karel Janeček.
Důležité jsou pro vedení kraje též podmínky pro přepravu pohybově handicapovaných osob, v současnosti mohou jezdit již 50 % vlaků vedených nízkopodlažními vozidly, další možnosti nabízí 50 spojů dálkové dopravy v relacích Pardubice – Liberec a Praha – HK – Trutnov pomocí zvedacích plošin ve voze nebo mobilními plošinami ve stanicích.
Při modernizacích vozidel poskytovatelé myslí i na snadnější přepravu kol. Nejúspěšnější jsou také díky krajským investicím do cyklostezek kolem Orlice a oblasti Kuksu spojení z Hradce Králové na Podorlicko, Jaroměřsko a Trutnovsko. ČD, jako dominantní dopravce, v regionu spolupracují s organizátory akcí (festivaly, vinobraní, poutě apod.) a zajišťují opatření pro zvýšené přepravy, organizují vlastní akce (dny železnice, kinematovlak, legiovlak, preventivní vlak) a nabízejí i možnost zajištění zvláštních a historických vlaků. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.