Plzeň začíná jako první české město používat bezpilotní letouny, takzvané drony. Je zatím jediná z českých měst, kdo získal od Úřadu pro civilní letectví povolení pro letecké práce s takovými stroji. Město bezpilotní a dálkově ovládané letouny s kamerou využije nejen v technických kroužcích pro děti, ale i při povodních nebo v jiných krizových situacích.
Autorem nápadu nechat v Plzni certifikovat letecké práce s drony je Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně (SITMP). První drony město pořídilo v rámci podpory technického vzdělávání pro Dům Digitálních Dovedností. Děti to přitáhlo k robotice a kybernetice. Dnes na tento „prvotní experiment“ navazuje s realizací Centra Robotiky, kde se nosně děti seznámí s kybernetikou. Děti si dron zkonstruují, osadí součástkami, naprogramují a podobně. Centrum robotiky začne fungovat v lednu. S výukou kybernetiky a robotiky se pak bude pokračovat i na základních školách. Práci s drony v rámci kroužků nechtělo město dělat načerno, a tak spustilo proces certifikace. Během zhruba půl roku získávání té licence se ukázalo, že se dá dron využívat i v mnoha dalších odvětvích. Součástí dronu totiž může být kamera v tom nejvyšším možném rozlišení. Může mít ale také například termokameru a amplion, který lze využívat při záchranných akcích či demonstracích. Standardní rychlost dronu bývá kolem 90 km za hodinu. Byl by schopný pohybovat se do výšky zhruba 2 kilometrů, ale zákon umožňuje létat pouze do 300 metrů.
ÚNIKY TEPLA I KRIZOVÉ SITUACE
Licence na letecké práce pro komerční potřebu tak nyní Plzeň opravňuje k létání s drony, pořizování snímků, videí a přenosů nebo například vytváření 3D modelů. Drony naleznou své uplatnění při inspekčních letech, kdy se budou využívat při kontrole konstrukcí budov a mostů i při termovizních letech, kdy budou kontrolovat úniky tepla. Využijí se ale i během krizového řízení, kdy se z nich bude přenášet obraz do krizového štábu.
K tomu, aby mohl uchazeč o provoz dronů získat povolení, potřebuje mít evidované stroje, evidovaného pilota, pojištění a provozní příručku. Provoz dronů bude v Plzni zajišťovat Správa Informačních Technologií města Plzně. Využívat se bude několik typů dronů. K výuce poslouží například DJI F450 v režimu pilot/žák či malá UAV vytištěná na 3D tiskárně, kterou si žáci v kroužcích sami vyrábějí. K podpoře technického vzdělávání pak Phantom2. Při krizových řízeních a inspekčních letech naleznou uplatnění Mavrik X8, DJI Inspire či Kingfisher, který je opatřen termokamerou a denní kamerou.
Provoz dronů s sebou nese ale i určitou míru nebezpečí. „Největším rizikem je pád UAV. Odpovědnost za stroj nese provozovatel, tedy Správa Informačních Technologií města Plzně,“ říká mluvčí Eva Barborková. Platí zde proto povinné pojištění, které je součástí procesu evidence stroje. U těžších strojů jsou nainstalovány padákové zádržné systémy. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.