Cílem hlavního města jsou nové zastávky a kratší intervaly spojů

prahaRegionální dráhy na území hlavního města tvoří menší část kompletní železniční sítě, většinu železnic v Praze tvoří celostátní dráhy. Přesto několik regionálních drah na území města slouží provozu Prahou objednávaných vlaků osobní dopravy, a to v některých případech dokonce až na hranici přepravní kapacity těchto tratí.

Hlavní město Praha upřednostňuje, aby do železniční sítě na území města investoval především její majitel, to znamená stát, prostřednictvím Správy železniční a dopravní cesty. „Úlohu města vidíme v tomto směru spíše v zajišťování návazné infrastruktury, tedy přístupových cest, návazných terminálů, parkovišť P+R a podobně. V současné době však jako městská investice vzniká nová železniční zastávka Praha-Běchovice střed, která by měla být uvedena do provozu v roce 2016,“ uvedl náměstek primátorky Hlavního města Prahy a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Podle vedení města lze podle kvantity regionální železniční dopravy na území města, tedy počty spojů, také celkovou kvalitu hodnotit jako velmi dobrou. Vlaky jezdí na hlavních tratích ve špičkách v intervalech patnáct minut, výjimečně dokonce i v desetiminutových intervalech. Na ostatních tratích pak v intervalech půl hodiny. Přesto město předpokládá do budoucna další zkracování intervalů, tomu zatím brání nedostatečná kapacita infrastruktury na území města a okolí. „Proto intenzivně jednáme se SŽDC o zvýšení kapacity tratí. Některé projekty již nyní probíhají, například modernizace trati v úseku Praha-Hostivař – Praha,“ dodal Dolínek.

Další akce jsou podle jeho slov v přípravě, jde například o modernizace trati Praha - Lysá nad Labem. Po jejich dokončení předpokládá vedení hlavního města další zkracování intervalů městem objednávaných vlaků. Kromě toho se dá očekávat také zavedení nových městských železničních linek po tratích dnes pro osobní dopravu nevyužívaných, třeba po takzvaných nákladních spojkách.

V souvislosti s tím je pro město důležité také zřizování nových železničních zastávek, jejichž síť je, vzhledem k hustě zastavěnému území v okolí tratí, nedostatečná. Pokud se týká kvality cestování, zde Praha aktuálně zápolí s přeplňováním některých vlaků ve špičkách, kde je zapotřebí navýšit jejich kapacitu. Kvalita vozů se v poslední době s dodávkami moderních dvoupodlažních klimatizovaných vlaků CityElefant výrazně zlepšila na většině tratí, přesto v provozu zbývá ještě několik posledních téměř padesát let starých jednotek, které chce Praha nahradit modernizovanými vozidly v průběhu roku 2016.

Modernizace vozidlového parku probíhá i na vedlejších tratích, kde většinu výkonů zajišťují nová vozidla, přesto uvažujeme o dalších možnostech zvýšení kultury cestování, a to především na trati Praha – Kladno,“ doplnil Filip Drápal z oddělení marketingu Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy.

LÁKÁ I LADŮV KRAJ

Pro Prahu je však prioritní otázka zajištění základní dopravní obslužnosti, tedy přepravy obyvatel do zaměstnání, škol, zdravotnických zařízení nebo na úřady. Vzhledem k tomu, že železniční tratě vedou do Středočeského kraje, který je rekreačním zázemím Prahy, jsou mnohé z nich současně využívány i pro turistické účely. Týká se to především tratí směřujících podél údolí Berounky do lokalit Český kras nebo Podbrdí, dále do Středního Polabí, kde lidé míří například na Polabskou cyklotrasu nebo do lázeňského města Poděbrady. Další lidé míří do Posázaví, Ladova kraje a především do legendárního Posázavského Pacifiku. „Všechny tyto tratě slouží souběžně základní dopravní obsluze území a zároveň přepravují cestující za turistikou. Přímo na území Prahy provozujeme po krajinně velmi zajímavé trati takzvaného Pražského Semmeringu každý víkend vlaky Pražského motoráčku, kdy nostalgický motorový vůz zkracuje interval mezi běžnými vlaky a umožňuje cestujícím netradiční zážitek spojený s pěknými výhledy na Prahu,“ uvedl Dolínek.

Poslední v tomto směru zajímavou aktivitou je vlak Cyklohráček, souprava upravená speciálně pro přepravu dětí a cyklistů, který vyjíždí v letní sezóně každý víkend na trať z Prahy do Slaného. Jeho zavedení výrazně zvýšilo zájem o cestování po této trati a vlak je každý víkend plný nadšených rodičů s dětmi. Tento projekt získal v roce 2015 Českou cenu za PR v kategorii Služby. Václav Čermák

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji