Posílení ranních spojů na západě regionu a milionové dotace pro provozovatele turistických tratí. Tak vypadá letošní podpora Ústeckého kraje regionální vlakové dopravy. Zásadní změny ve vlakové dopravy začaly platit před začátkem letošních prázdnin.
Změny s sebou nesly i další přidružené náklady. Se zavedením nových spojů se například změnily časy odjezdů některých vlaků. Náklady spojené s úpravami jízdního řádu drážní dopravy odhaduje kraj na zhruba 620 tisíc korun. „Prodloužili jsme ranní rychlík do Chomutova, který pojede už z Prunéřova a hlavně jsme přidali dva nové vlaky, odpolední z Klášterce nad Ohří do Karlových Varů a ranní vlak z Litvínova do Teplic," uvedla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.
Kraj také vyhlásil dotace pro provozovatele turistických železničních tratí. Kraj se rozhodl mezi ně rozdělit přes dvanáct milionů korun.Mezi nejoblíbenější patří například takzvaná Kozí dráha, která vede z Děčína do Telnice na Ústecku. Turisté si oblíbili také Švestkovou dráhu mezi Lovosicemi a Mostem a Doupovskou dráhu mezi Kadaní a Podbořany.
Pravidelná doprava se na většině těchto turistických linek zastavila před sedmi lety, kdy si na nich kraj neobjednal základní dopravní obslužnost. Přilehlé obce pak začaly ze svého a s krajským příspěvkem financovat provoz o letních prázdninách. Výsledkem bylo oživení turistického ruchu, některé vlaky jezdí zcela vytíženy.
Krajští úředníci proto vybrali sedm tratí, na kterých by chtěli mít motoráčky pravidelně od jara do podzimu. Nyní jezdí většinou jen o víkendech během letních prázdnin, když je zaplatí obce. „Provoz předpokládáme v letní turistické sezoně 2016, začínající přibližně v dubnu a trvající do října. Předpokládáme interval 120 až 240 minut, záleží na individuálních podmínkách trati a finančních možnostech Ústeckého kraje,“ uvedla mluvčí Dosedělová.
Kraj má totiž od loňského roku zpracovanou koncepci nových rekreačních železničních tratí, teď bude hledat dopravce. „Od příštího roku chceme na několika z nich vysoutěžit dopravu zhruba na pět let. Naším cílem je na tyto tratě znovu přivést pravidelné turistické linky, které budou sloužit nejen obyvatelům našeho kraje. Máme jeden z nejmladších vozových parků a objednáváme nejvíc kilometrů na železničních tratích v přepočtu na počet obyvatel a velikost kraje,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
DO TEPLIC PO NOVÉ TRATI
Modernizace se dočlá v nejbližších letech také dráha mezi Teplicemi a Litvínovem. Správa železniční a dopravní cesty dokončí elektrizaci celého úseku, díky které bude možné zavést přímé vlaky z Litvínova do krajského města. Litvínovská železnice také výrazně zrychlí. Modernizaci, která bude stát desítky milionů, dlouhodobě požadoval a očekával Ústecký kraj i České dráhy, které v regionu zajišťují osobní dopravu. Dráhy dokonce o přímém spojení do Litvínova hovořily v souvislosti s nákupem nových elektrických jednotek v posledních letech. SŽDC však s investicí váhala, nebylo jisté, zda se jí vyplatí.
Na posledním jednání se zástupci SŽDC podle radního Komínka zaznělo, že na akci Obnova tratě 097 teprve zpracují projekt, aby vyčíslili její náklady. „Pokud by akce byla finančně náročná a kraj by proto ze svého požadavku na obnovu poškozené tratě ustoupil, požadoval by po SŽDC kompenzace na funkčních částech této tratě nebo na jiných úsecích železniční sítě v kraji. SŽDC nám však zatím jiné kompenzace, které by odpovídaly obnově trati, nenabídlo,“ uzavřel Komínek. Václav Čermák
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.