Dokončení modernizace většiny koridorových úseků v naší republice a rekordní objem finančních prostředků z Evropské unie umožnily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zaměřit své úsilí také na další tratě v České republice. Velmi zřetelně je to vidět na řadě míst, kde v současné době probíhají rozsáhlé rekonstrukce celých traťových úseků a současně také velkého počtu železničních stanic.
Naše státní organizace se tak postavila se do čela snahy zajistit další rozvoj regionální dopravy. Mobilita lidí jednotlivých krajích totiž narůstá, vzhledem ke stavu silničních komunikací a narůstajícímu počtu automobilů je cestování vlakem stále populárnější. Železniční doprava zajišťující přepravu cestujících je navíc šetrná k životnímu prostředí a podporuje i vznik nových pracovních míst. Proto jsme téměř ve všech regionech vybrali tratě, na kterých jsme se zaměřili na odstraňování propadů rychlostí či opravy nástupišť.
Tento trend bude pokračovat i v následujících letech, kdy budou nemalé evropské peníze z již schváleného Operačního programu Doprava 2 směřovat v maximální míře právě do rozvoje regionální dopravy, a to jak do úpravy infrastruktury, tak do nákupu nových vozidel.
O tom, že SŽDC přisuzuje problematice regionální dopravy velký význam, svědčí fakt, že v letošním roce zahájila ve spolupráci s Českými drahami projekt Železniční doprava pro kraje. V jeho rámci probíhají jednání se zástupci příslušných samospráv a krajských koordinátorů o společné strategii, která zajistí rozvoj veřejné dopravy v dané oblasti.
Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.