V září zahájilo Ředitelství silnic a dálnic stavbu již třetího úseku dálnice D3. Jedná se o úsek mezi jihočeskými obcemi Bošilcem a Ševětínem. Nový úsek dálnice D3 bude dlouhý zhruba osm kilometrů a je na něm třeba vybudovat mimo jiné devět mostů. Hotový by úsek měl být za tři roky, tedy v září 2018. Výstavba si vyžádá více než jednu miliardu korun.
Slavnostního zahájení stavby se zúčastnil vedle představitelů kraje v čele s hejtmanem Jiřím Zimolou a představitelů Ředitelství silnic a dálnic premiér Bohuslav Sobotka. Což svědčí o skutečnosti, jak důležitou komunikací dálnice D3 je, nejen pro Jihočechy, ale pro celou Českou republiku. Premiér na zahajovacím aktu mimo jiné řekl, že urychlení výstavby D3 je jednou z vládních priorit a pochvaloval si, že ještě letos se podaří vyčerpat i evropské peníze. K čemuž právě výstavba D3 pomůže.
V současné době se na jihu Čech pracuje hned na třech úsecích dálnice, což dohromady dělá 16,5 kilometru. Části komunikace z Veselí do Bošilce a z Borku do Úsilného by měly být hotové už v roce 2017. Ministr dopravy Dan Ťok také oznámil, že dálnici D3 zařadil do zásad územního rozvoje Středočeský kraj a příprava této nejkomplikovanější části tak může zdárně pokračovat. Novinou pak je, že dálnice povede z Prahy až k samým rakouským hranicím u Dolního Dvořiště. Podle původního plánu měla vést z Prahy do Českých Budějovic a z Třebonína pak pokračovat jako rychlostní silnice. Pro samotnou přípravu stavby by to nemělo znamenat žádné zdržení, protože se parametry komunikace nijak nemění. Jedná se pouze o změnu zákona. Bude –li dobře postupovat příprava, v příštím roce by mohla být Ředitelstvím silnic a dálnic vypsána soutěž na stavbu první části obchvatu kolem Českých Budějovic.
Stavba úseku D3 mezi mezi Bošilcem a Ševětínem povede mimo zastavěná území okolních obcí. Trasu projektanti vytyčili převážně po zemědělských pozemcích. Obyvatel Ševětína se však práce dotknou nárůstem dopravy, neboť na stavbu denně pojede okolo 600 nákladních aut, což s sebou bohužel přinese hluk a prach. Stavbou úseku je pověřeno sdružení firem MTS, Swietelsky a Doprastav.
DÁLNICE PLÁNOVÁNA UŽ V ROCE 1987
Dálnice D3, někdy také nazývaná Budějovická dálnice má spojovat Prahu a České Budějovice přes Tábor a pokračovat jižním směrem k výjezdu na Český Krumlov. Hranici s Rakouskem překročí u Dolního Dvořiště, kde se spojí s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10. Náklady na celou stavbu se odhadují na 63 miliard Kč.
Výstavba dálnice je plánována již od roku 1987. O rok později byla zahájena stavbou obchvatu Tábora, který však po zprovoznění nebyl označen jako dálnice. V říjnu 2004 byl předán do provozu první, přes 8 km dlouhý úsek Chotoviny – Čekanice. Úsek Mezno – Chotoviny byl stavěn od roku 2005 a zprovozněn v prosinci 2007. V roce 2008 byla zahájena výstavba úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, k jehož zprovoznění došlo v létě roku 2013. Zároveň byly zrekonstruovány úseky z 80. a 90. let mezi Stoklasnou Lhotou a Měšicemi a obchvat Tábora byl nově označen jako dálnice.
Kromě toho byly od konce 80. let do provozu uváděny přeložky silnice I/3, které byly projektovány jako jeden pás dálnice. Zbývá tak již vybudovat pouze pás druhý. Jedná se o obchvat Veselí nad Lužnicí a právě o úsek Ševětín – Borek. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.