Pardubický poslanec Martin Kolovratník (ANO) prezentoval na bilanční tiskové konferenci, co v oblasti dopravy přinesl letošní rok a novináře seznámil s výhledem na rok příští. Hlavním tématem byla pochopitelně komunikace, jejíž výstavba je nejen pro Pardubický kraj klíčová, a to R35. Budování této kapacitní spojnice s Moravou se podařilo odblokovat až v posledních dnech. „Situace byla velmi složitá, problémů a nejasností bylo mnoho,“ řekl Kolovratník.
Výkupy pozemků pro úsek rychlostní silnice z Opatovic do Ostrova se zastavily v obci Časy a tím odstartoval zhruba půlrok intenzívního vyjednávání o jejich prodeji. „Zastupitelé obce po právu a logicky argumentovali velikostí katastru, odebranou zelení, ale také třeba novou zelení, o kterou se obec bude muset starat,“ přiblížil poslanec. „Musím být také trochu kritický směrem k Ředitelství silnic a dálnic v tom smyslu, že komunikace z jejich strany nebyla úplně ideální. Proto jsem se snažil v roli mediátora přivést obě strany k jednomu stolu.“
Kolovratníka doplnil starosta obce Časy Zdeněk Seidl, který popsal genezi celého příběhu kolem výkupu a vysvětlil, proč obec tlačila na výši ceny odprodávaných pozemků. „Pro nás to představuje starost o dva hektary zelených ploch, máme přebírat i některé obslužné komunikace. S naším rozpočtem bychom toho nebyli schopní, proto jsme hledali cestu k získání prostředků, jedinou možností bylo získat je prostřednictvím ceny za vykupované pozemky,“ řekl Seidl, podle kterého se v určité fázi jednání zcela zastavilo a pomohly až zprostředkované schůzky s generálním ředitelem ŘSD.
„Myslím, že nakonec došlo k rozumnému kompromisu a chci za to poděkovat,“ dodal Kolovratník, podle kterého je tak nyní na úsecích Opatovice-Časy a Časy-Ostrov vykoupeno přibližně pětadevadesát procent potřebných pozemků. Zbývají už jen parcely, které jsou nyní v procesu vyvlastnění, neboť jejich vlastníci dlouhodobě odmítají s Ředitelstvím silnic a dálnic komunikovat. „V těchto případech, po uplynutí zákonné lhůty, získá pozemky stát za stanovenou cenu dvojnásobku ceny odhadní,“ prohlásil Kolovratník.
Do jara roku 2016 by měla proběhnout projednávání dokumentace pro stavební povolení a ve druhém a třetím čtvrtletí se uskuteční výběrová řízení na zhotovitele staveb. Poslanec Kolovratník také ubezpečil, že R35 má zajištěné financování: „Letos v létě získaly první úseky R35 svůj rozpočtový řádek, na kterém je zatím nula, ale je připraven na žádost místního ředitele ŘSD. Po ní se rozpočtovým opatřením přesunou peníze, o které si ředitel řekne.“
Ovšem rychlostní silnice, která je především pro Pardubický kraj velmi důležitá, ještě nemá úplně vyhráno. Hrozba, která nad vybudováním důležité komunikace visí, se jmenuje EIA, tedy studie posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Zmíněné první dva úseky silnice R35 byly připravovány podle zákona z roku 1992, ovšem loni byl zákon aktualizován a stavby musí být nově posuzovány podle zákona z roku 2001, který je ovšem složitější a přísnější. „Evropská komise nyní říká, že všechny stavby, které nemají dosud stavební povolení, což je i náš případ, musí být posouzeny podle nové EIA. Kdyby toto platilo, tak se stavba R35 o rok nebo dokonce o dva odsune,“ vysvětlil Kolovratník. Situaci tak nyní intenzívně řeší ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí, která se shodla na řešení spočívající v tom, že rozdíl mezi starou a novou studií EIA by byl vypořádán v rámci stavebního povolení. „Zástupci ministerstev tento návrh řešení už přednesli v Bruselu, bohužel ze strany Evropské komise nemáme v tuto chvíli jasné stanovisko. Od vlády máme slíbeno, že tento problém bude řešit osobně premiér Sobotka, který by se těsně před Vánoci měl na jednání Evropské rady zasadit o to, aby tento způsob řešení byl České republice odsouhlasen,“ doplnil Martin Kolovratník.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.