Lubomír Franc se v roce 2008 stal teprve druhým hejtmanem v historii Královéhradecka. Nahradil Pavla Bradíka z ODS. V posledních měsících svého mandátu musí Lubomír Franc zápasit jak s naštvanými řidiči veřejné dopravy, tak i s církvemi, které podaly na hejtmanství žalobu. Možná i proto ohlásil, že do příštích voleb nepůjde s ambicí být hejtmanem.
Co považujete za největší úspěch během vašeho mandátu?
Povedla se toho celá řada. Za největší úspěch považuji výši finančních prostředků, které se nám podařilo získat z evropských i národních dotačních titulů. Například z končícího programu ROP Severovýchod jsme čerpali téměř tři miliardy korun. Díky nim a dalším zdrojům jsme mohli dostát svým závazkům dobrého hospodáře a začít obnovovat krajský majetek, jako jsou silnice, mosty, domovy důchodců, školy, nemocnice a řada dalších.
Jelikož v mé kompetenci je fungování Integrovaného záchranného systému, tak pochopitelně velice dobře hodnotím i úroveň spolupráce mezi jednotlivými složkami, které se nám podařilo dosáhnout. Pocit bezpečí je pro lidi nepochybně nesmírně důležitý a nám ze všech hodnocení a statistik vychází, že záchranné a bezpečnostní složky fungují v Královéhradeckém kraji na špičkové úrovni.
Ohlásil jste, že znovu do čela zastupitelstva kandidovat nebudete, že se chcete více soustředit na výkon funkce senátora. Mohl byste prozradit, na co konkrétně byste se chtěl v senátu zaměřit?
Zasadil bych se rád o změnu zákona o zadávání veřejných zakázek, který je nyní zdrojem mnoha problémů pro kraje, ale i obce a města. Také je nezbytné vytvořit nějaký trvalý mechanismus pro financování oprav silnic nižších tříd. Budu podporovat rovněž takové návrhy, které pozvednou úroveň odborného školství a jeho provázanost s výrobní sférou. Jelikož jsem v senátním výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost, budu nadále podporovat těsnou spolupráci s polskými partnery. Ta v posledních letech přinesla příhraničním oblastem našeho kraje nebývalý rozvoj.
Jak hodnotíte spolupráci s ostatními hejtmany a kolegy z vrcholné politiky a jak se zástupci měst a obcí?
Spolupráce na bázi Asociace krajů České republiky je dobře nastavena a mezi hejtmany panují také dobré mezilidské vztahy. Mnohokrát jsem se přesvědčil, že kooperace na tomto poli má smysl a významně posiluje pozici krajských samospráv při jednání s centrální vládou.
Velice dobře funguje i komunikace a spolupráce se starosty. Každoročně pořádáme setkání starostů Královéhradeckého kraje s krajskou radou, na kterém jsme připraveni vyslechnout všechny jejich problémy a společně s pracovníky jednotlivých odborů Krajského úřadu hledat nejvhodnější řešení. Vždy jsme byli připraveni pružně reagovat, pokud se některé obce dostaly do stavu nouze. Například před několika dny uvolnil kraj finanční prostředky na pomoc obcím na Hradecku, které byly postiženy přívalovými dešti. Obcím a městům pomáháme s odstraňováním ekologických škod, přípravou krizových plánů nebo žádostí o dotace, rozvojem turistiky a v mnoha dalších oblastech.
Čeho jste během svého vedení kraje chtěl dosáhnout, ale nevyšlo to?
Dosud se nám nepodařilo začít s dostavbou a modernizací náchodské nemocnice, přestože této problematice věnuje Rada Královéhradeckého kraje mimořádnou pozornost. Nepochybuji však o tom, že tento projekt se kraji podaří dotáhnout úspěšně do konce. Očekával jsem také rychlejší dostavbu dálnice D11. Ta je sice v kompetenci státu prostřednictvím ŘSD, ale kraj se do této záležitosti rovněž zapojil a mohu říct, že nepochybně přispěl k tomu, že dnes jsou věci alespoň tak daleko, jak jsou.
Jaká je situace v oblasti veřejné dopravy? Antimonopolní úřad střídavě povoluje a poté zase ruší tendry na dopravce. Jaká je situace nyní a jak bude tuto situaci kraj dále řešit?
Počkáme si na konečný verdikt. Stojím si za tím, že postup Královéhradeckého kraje byl správný a v souladu se zákonem. I kdyby došlo na nejhorší scénáře, veřejná doprava v kraji bude fungovat i v příštím roce.
Co byste poradil svému nástupci ve funkci hejtmana, na co by si měl dávat pozor?
Především to, aby dobře vážil, komu bude naslouchat. Ve funkci hejtmana bude denně nespočetněkrát konfrontován s prosbami, žádostmi nebo výzvami nejrůznějších organizací i jednotlivců. Je proto nezbytné stanovit cíle, ke kterým se má kraj ubírat.
V červnu dal Nejvyšší soud za pravdu vašemu kraji ve sporu s řádem kapucínů o klášter v Opočně. Myslíte, že toto rozhodnutí vytvoří prostor pro důležitý precedens pro kraje, které se vydávání majetku církvím brání tím, že nejsou tzv. povinnými osobami?
Osobně se domnívám, že by tomu tak být mělo. Záležet ale bude na soudech. Jejich verdiktu se samosprávy přizpůsobí. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.