Údržbu státních silnic první třídy v Jihomoravském kraji včetně silnic prvních tříd ve městě Brně v celkové délce 414 kilometrů zajišťuje na základě smlouvy Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Součástí této smlouvy již není údržba části silnice I/52 v úseku D1 – sjezd Rajhrad a dálnice D52. Údržbu těchto komunikací zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, stejně jako údržbu dálnice.
Správa a údržba silnic v regionu také udržuje 3 914 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. „Zimní údržbu zajišťují speciální autosypače. Při sněžení jsou používány další smluvně zajištěné mechanismy – traktory s radlicemi, kterých je k dispozici cca 250, dále nakladače a nákladní automobily s šípovými pluhy, kterých je k dispozici celkem třináct,“ sdělila Krajským novinám tisková mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.
Pro odstraňování větších sněhových vrstev má Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje celkem třináct sněhových fréz. Dále je vybavena dvěma speciálnímu ledořezy, které jsou určeny k odstraňování ujetých vrstev sněhu.
„Před zahájením zimní období proběhlo doplnění zásob chemického posypového materiálu. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje má před zimním obdobím k dispozici cca 18 500 tun posypové soli. V rámci předzásobení byly doplněny také kapacity inertních posypových materiálů, jako je písek či drť. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje má k dispozici cca 22 000 tun inertních materiálů. V případě potřeby budou posypové materiály v průběhu zimního období doplňovány," řekla Brindzáková.
Zakázka na zimní údržbu byla vysoutěžena za částku 347 391 384 korun bez DPH na osm let. "I v minulosti zajišťovala údržbu silnic I. třídy na území Jihomoravského kraje Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Toto řešení se na jižní Moravě osvědčilo a funguje velmi dobře," dodala Brindzáková.
Krajské Správa a údržba silnic v kraji dělí komunikace na silnice udržované chemicky, posypovou solí, silnice udržované inertním materiálem, jako je štěrkopísek či kamenná drť, na silnice udržované pouze pluhováním - na těchto úsecích je prováděno pouze odstraňování sněhu, tyto úseky jsou označeny a na silnice v zimním období neudržované.
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje nezajišťuje údržbu dálnice D1, D2 a rychlostní komunikace R46 mezi Vyškovem a Olomoucí. Na dálnicích D1, D2 a rychlostní komunikaci R46 zajišťují údržbu střediska správy a údržby dálnic Ředitelství silnic a dálnic ČR .
V průběhu zimní údržby je zajišťována takzvaná dispečersko zpravodajská služba, která sbírá respektive předává informace o povětrnostních podmínkách a sjízdnosti na území Jihomoravského kraje. Zprávy jsou zadávány v pravidelných intervalech nebo okamžitě při náhlých změnách povětrnostních podmínek nebo sjízdnosti komunikací. Zuzana Zlinská
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.