Ačkoliv je zima teprve v rozpuku a skutečnou povahu teprve odkryje, už nyní se silničáři vypořádávají s jejími prvními projevy. O komunikace jednotlivých čtyř typů se budou i v aktuální sezóně starat různé subjekty. Tentokrát však poprvé nebudou mít údržbu silnic I. třídy a dálnic na starosti automaticky krajské SÚS, jak tomu bylo doposud, ale vítězové vypsané veřejné soutěže.
Přestože vedení kraje již od léta intenzivně upozorňovalo na obavy ze změny systému správy silnic, tendr nakonec získalo konsorcium tří společností. AVE, SOUS a hlavní partner Eurovia nabídly nejvýhodnější nabídku ve výši 940 milionů, což je o 19 milionů nižší částka, než se předpokládalo. Moravskoslezský kraj má vůbec nejvyšší rozpočet na zimní úpravu dálnic a silnic I. třídy. Jeho dopravní infrastruktura je specifická jednak vysokým množstvím silnic I. třídy ale i náročností terénu zejména v četných horských oblastech.
Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka rozhodnutí státu zadat zimní údržbu vítězi veřejné zakázky respektuje s tím, že veškerá odpovědnost padá na bedra vítězného koncorsia a má pouze informace o tom, jaká je na silnicích I. třídy situace. „Zatím údržba funguje, zaznamenali jsme jen jeden problém, a to na silnici vedoucí ochranným vodním pásmem kolem přehrady Šance do obce Bílá v Beskydech. Věřím, že ta situace byla výjimečná, správce ji vyřešil,“ říká Unucka.
Údržbu silnic II. a III. třídy zajišťuje stejně jako v minulých letech krajská příspěvková organizace Správa silnic Moravskoslezského kraje. Je tedy zodpovědná za 2800 kilometrů silnic, což je zhruba o pětinu méně než v minulosti. Rozpočet na tyto práce by se měl pohybovat v řádu 100 milionů korun a celkové výdaje na zimní údržbu silnic by se tedy měly snížit. Podobně by tomu mělo být i ve zbytku republiky. Právě cena je totiž důvodem změny koncepce údržby silnic, která by měla platit v následujících osmi letech.
Letos je to poprvé, kdy údržbu na Ostravských silnicích I. třídy nebudou provádět Ostravské komunikace. Radní pro dopravu Lukáš Semerák je skeptický k podle něj nešťastně nastavenému tendru, který funguje tak, že čím větší fyzické úkony je nutné zajistit, tím nižší zisk koncorsium firem získá. Pochybnosti navíc vyjádřil i předseda představenstva Ostravských komunikací Daniel Lyčka, který má ve městě zkušenost s průběhem zimy. Vzhledem k posledním třem sezónám, kdy silničáře trápila hlavně ledovka, kterou je třeba řešit preventivně, se obává o včasnost zásahu nových firem. Společnost Eurovia však ubezpečuje občany o své zodpovědnosti a připravenosti. Je zajištěno šest dispečinků pro příjem zpráv. Technické vybavení čítá 40 sypačů včetně nových modelů, sněhové frézy, pluhy, přenosné dopravní značení i sklady soli a výrobny solanky. Lucie Nádeníková
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.