Zimní údržba silnic prvních tříd a dálnic náleží Ředitelství silnic a dálnic České republiky, pro které ji od 1. října loňského roku na území Olomouckého kraje zajišťuje sdružení firem Eurovia CS, AVE CZ a Stavby, opravy a údržba silnic pod společným názvem „Sdružení Olomoucká oblast“.
„Rozsah zimní údržby je uveden v „Plánu zimní údržby silnic I. třídy pro oblast 12 - Olomoucká“. Správa silnic Olomouckého kraje, příspěvková organizace, bude v zimním období 2017-2018 na základě subdodavatelské smlouvy tomuto „Sdružení“ poskytovat prostředky pro údržbu na vybraných úsecích I. tříd. Celkem se bude jednat o 124 kilometrů silnic. I na těchto komunikacích však odpovědnost za provádění zimní údržby nese Sdružení," uvedl mluvčí Olomouckého kraje Vladimír Lichnovský.
Kraj dosud ví o dvou problémech v souvislosti s výkonem zimní údržby zajišťované Sdružením. Ve středu 22. listopadu na silnici I/11 v katastru obce Rapotín došlo ke vzniku námrazy na vozovce a v důsledku toho k několika dopravním nehodám. Jednalo se o úsek v délce cca jednoho kilometru. "Druhý problém s výkonem zimní údržby byl ve dnech 29. a 30. lisotopadu tohoto roku na Jesenicku, kdy silnice I/60 byla nesjízdná pro kamionovou dopravu více než 12 hodin a dle dostupných informací od Policie ČR, zástupců města Jeseník nebyl dodavatel zimní údržby připraven dostatečnými dopravními prostředky na zajištění sjízdnosti zejména v úseku Lipová-lázně – Vápenná," řekl Vladimír Lichnovský.
Vedení Olomouckého kraje s touto změnou nesouhlasilo od začátku. "A to z jednoho prostého důvodu - byl nabourán dosud funkční systém zimní údržby kraje jako celku. Dopravní komise Rady Asociace krajů ČR na to měla stejný názor a poukazovala na možná úskalí tohoto rozhodnutí," sdělil Lichnovský.
Krajské správy silnic podle něj disponovaly dostatečným množstvím techniky a personálu, aby zvládly nárazové zimní kalamitní stavy. Tento krok ŘSD ČR od svého počátku byl chápán jako ukvapený a nedomyšlený. "Bohužel i přes ujišťování, že výběrové řízení bude nakonec zrušeno. K tomuto kroku však nebylo nakonec ze strany ŘSD ČR sáhnuto a nezbývá než tedy respektovat výsledky tohoto výběrového řízení. Teprve čas ukáže, nakolik byla tato změna pozitivní nebo negativní," dodal Lichnovský.
Za zimní údržbu by Olomoucký kraj měl podle věstníku veřejných zakázek v následujících letech Sdružení Olomoucká oblast zaplatit dohromady 482 milionů korun. Při zadávání zakázky se předpokládalo s celkovou cenou přibližně 509 milionů korun.
Sypače krajské správy nebudou v zimě udržovat silnice první třídy, přesto po nich jezdit budou, aby se dostaly ke krajským cestám druhé a třetí třídy. Řidičům se tak může v zimě naskytnout obrázek, že po zasněžené silnici první třídy pojede krajský sypač se zdviženým pluhem. Zuzana Zlinská
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.