Na Zlínsku se o úsek dálnice D55 a o silnice prvních tříd stará společnost AVE ve spolupráci s jednotlivými SÚS v kraji. Mezi roky 2017 až 2025 by si tato údržba měla vyžádat 456 milionů korun. AVE není v tomto regionu žádným nováčkem. Byl to totiž právě Zlínský kraj, kde firma vyhrála pilotní tendr ministerstva dopravy již v roce 2013.
Podle tehdejší smlouvy se o zimní údržbu 177 kilometrů silnic první třídy na Zlínsku a Vsetínsku měla starat čtyři roky za 77,5 milionu korun. Zbylé vozovky první třídy ve Zlínském kraji udržovaly správy a údržby silnic, které patří zlínskému hejtmanství a dříve se staraly o všechny silnice první třídy. Nově na firmu AVE připadlo 145 kilometrů silnic první třídy. Firma má své dispečinky v Otrokovicích a ve Vsetíně a k dispozici bude mít v regionu sedm vozů.
„Do nové, moderní techniky jsme nainvestovali desítky milionů korun – na pokyn dispečerů je připraveno vyjet celkem 54 moderně vybavených vozů. Ty jsou vybaveny GPS a nově také teplotními čidly nebo čidly kluzkosti, takže dispečeři mají neustálý přehled, kde se pohybují, dokážeme přesně monitorovat i to, kolik soli a inertního materiálu na jednotlivých úsecích vysypaly, a celý proces přizpůsobit aktuální situaci. Díky tomu nesolíme víc, než je nutné, šetří se náklady a zimní údržba je maximálně efektivní,“ shrnuje celkovou situaci Pavla Ivácková, mluvčí společnosti AVE, která se kromě zlínského regionu nově stará i o zimní údržbu v několika dalších krajích. Dohromady se jedná o více než 1 300 kilometrů silnic nejvyšší kategorie. Soutěž AVE vyhrála celkem v šesti krajích – v Karlovarském, Libereckém, Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském a Středočeském, který je navíc rozdělený na dvě oblasti. Ve všech krajích se bude o vozovky starat v konsorciu s dalšími firmami.
Údržbu krajské silniční sítě v zlínském regionu, tedy 1657 kilometrů silnic nižších tříd, obstarají SÚS Kroměřížska, Slovácka, Zlínska a Valašska. Na zimu mají ve skladech připraveno přes 10.000 tun posypové soli a téměř 17.000 tun kamenné drti. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.