Evropské dotace, vlastní rozpočet i Státní fond dopravní infrastruktury – Jihomoravský kraj maximálně využívá všechny zdroje pro opravy silnic II. a III. tříd, které má ve správě. Jen na letošek naplánoval stavební akce za víc než 1,5 miliardy korun. V příštích letech by navíc rád dosáhl na další více než dvě miliardy z evropských fondů. Program výstavby, rekonstrukcí a oprav na svém dnešním zasedání schválili radní Jihomoravského kraje.
„Jihomoravský kraj je dlouhodobě na špici mezi regiony v čerpání evropských dotací na opravy silniční infrastruktury. Jen letos budou stavbaři pracovat na devatenácti projektech, pro které se nám podařilo získat financování z první a dvaačtyřicáté výzvy Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Dokončeny musí být letos v říjnu a celkové náklady podle odhadů přesáhnou 1,3 miliardy korun. Kraj si v roce 2018 na jejich spolufinancování vyhradil v rozpočtu přes čtvrt miliardy,“ popsal náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák s tím, že mezi největší letošní projekty dotované z IROP patří například dokončení opravy přibližně šestikilometrového úseku silnice II/379 mezi Deblínem a Tišnovem nebo rekonstrukce průtahů Hrubou Vrbkou, Suchohrdly či Příměticemi.
Kraj by však rád do budoucna získal peníze i z dalších výzev IROP. „Připravujeme k registraci dalších 29 projektů za více než 2,8 miliardy korun,“ doplnil Hanák.
Silničáři by měli letos dokončit také dalších 20 oprav zahájených v loňském roce z rozpočtu Jihomoravského kraje nebo s podporou Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „A k tomu plánujeme letos start dalších pěti akcí, z nichž se například oprava necelých čtyř kilometrů silnice mezi Újezdem u Brna a Otnicemi protáhne až do roku 2019,“ upřesnil Hanák a doplnil, že kraj pro tyto účely počítá s přibližně 150 miliony korun z vlastního rozpočtu – 75 milionů přitom převede z loňského roku a dalších 75 přidá z rozpočtu letos. „Rozhodnutí již potvrdila krajská rada a musí jej ještě schválit zastupitelé. Každopádně bychom tak zrekonstruovali přes 10 kilometrů silnic a 12 mostů,“ uvedl Hanák.
Kraj pokračuje také v intenzivní projektové přípravě dalších staveb, na kterou má letos v rozpočtu přichystáno 45 milionů korun. „Díky našemu důrazu na přípravu staveb máme teď v zásobnících přichystáno 27 investičních akcí včetně rekonstrukcí 14 mostů v celkovém objemu 612 milionů korun,“ dodal Hanák s tím, že dalších 15 milionů má kraj letos v rozpočtu i na protihluková opatření na silnicích a sanaci nehodových míst vytipovaných ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu. „K tomu bychom letos rádi získali i dotaci ze SFDI na zbudování okružní křižovatky u Mokré-Horákova,“ uzavřel náměstek hejtmana. (jmk)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.