Wonkův most v Pardubicích je nejzatíženější mostní stavbou na silnicích II. třídy ve městě a kraji. Denně tudy projede až pětadvacet tisíc automobilů, také autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy. Proto Pardubický kraj věnuje mostu zvýšenou pozornost. Při mostních prohlídkách tak čas od času odhalí potřebu dílčí rekonstrukce. V současné době zadá příspěvková organizace kraje Správa a údržba silnic Pardubického kraje projekt na výměnu nosných lan, které ve Wonkově mostu slouží už od počátku 80. let minulého století. Most byl postaven v letech 1956 – 1959.
V letech 2005 až 2006 prošel most největší rekonstrukcí ve své historii, která se ovšem týkala především betonové konstrukce mostu. Ta je stále ve velmi dobrém stavu, most nevykazuje žádné trhliny nebo deformace. „Ve druhé polovině loňského roku Správa a údržba silnic Pardubického kraje při mostní prohlídce zjistila poškození tzv. deviátoru, který přenáší napětí mezi mostní konstrukcí a ocelovými lany. Vysokopevnostních lan je na mostě dvaačtyřicet, jedno z nich teď volá po rekonstrukci. Důvodem je i koroze, které mostní lana čelí už více než třicet let,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Po odborném posouzení již víme, že oprava havárie včetně některých preventivních opatření přijde kraj řádově na 20 - 30 milionů korun. Význam mostu pro krajské město je zcela mimořádný, a proto budeme nuceni nezbytné investice provést v krátké době. Nemůžeme připustit, aby podcenění situace vedlo k uzavření mostu tak, jak jsme tomu svědky v Praze," řekl hejtman Netolický. „Bohužel není dosud jasné, z jakých zdrojů budeme opravu platit, protože stát stále není schopný garantovat krajům příspěvek ze SFDI, který se nabízí jako primární zdroj. Schválený krajský rozpočet s takto rozsáhlým financováním nepočítá. Bude proto velice těžké prostředky na nezbytné opravy najít," doplnil Netolický.
„Wonkův most budeme opravovat za provozu v etapách tak, aby bylo možné zachovat vždy tři až čtyři jízdní pruhy a plný komfort pro pěší a cyklisty. Dojde však k omezení tonáže vozidel nad tři a půl tuny při odbočení ze směru od Hradce Králové do Labské ulice. Provoz městské hromadné dopravy zůstane zachován s tím, že dopravní opatření nasměruje tuto dopravu na vnější pomalé jízdní pruhy. Právě kvůli zachování provozu potrvají práce na mostě nejméně jeden rok. Připravované dopravní opatření mají preventivní charakter, do doby než bude most opraven,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. (pak)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.