Průběh letošní zimy se nijak výrazně nevymyká předchozím čtyřem letům, alespoň v rámci zimní údržby. Správa a údržba silnic Pardubického kraje ji považuje za podprůměrnou. Přesto krajští cestáři najezdili více než 210 tisíc kilometrů s pluhy a sypači. Správa a údržba silnic Pardubického kraje ale zimní techniku ještě do garáží neuklízí, počasí si jejich zásah pořád ještě může vyžádat. Prozatím aktuální zimní sezona přišla na 94 milionů korun, zatím nejnáročnější zimou byla ta v letech 2009 – 2010, kdy na zimní údržbu „padlo“ téměř 134 milionů korun.
Příspěvková organizace Pardubického kraje Správa a údržba silnic v této zimní sezoně 2017 – 2018 zajišťovala zimní údržbu pouze na silnicích II. a III. třídy, tedy těch, které patří do majetku jejího zřizovatele. Důvodem je státem vypsaná soutěž na údržbu silnic I. třídy, o kterou se ucházely komerční subjekty. Správa a údržba silnic Pardubického kraje se soutěže neúčastnila, a tak mohla investovat svou energii do údržby krajských silnic. Vypověděla smlouvu některým dodavatelům na celkem čtrnácti okruzích zimní údržby a zvýšila tak podíl své vlastní činnosti na zimní údržbě na 80 procent. „Umožnilo nám to udržet práci pro naše zaměstnance a nemuseli jsme nikoho propouštět po té, co se nám snížil objem prací na zimní údržbě na jedničkách,“ vysvětluje tyto kroky náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Uvolněné kapacity pracovníků a techniky organizace využila na zkvalitnění zimní údržby na 200 kilometrech důležitých silnic II. a III. třídy. Pro sezónu 2018/2019 se připravuje dalších sto. „Do soutěže na „jedničky“ jsme se nemohli přihlásit z prostého důvodu. Správa a údržba silnic Pardubického kraje jako příspěvková organizace kraje pracuje s technikou, budovami, sklady, prostory a materiálem pořízeným převážně z dotačních zdrojů. Má tedy omezené možnosti komerčně podnikat, ucházet se o zakázky v tržním prostředí evropského prostoru,“ dodává ještě náměstek Kortyš.
Posypový materiál mizí ze skladů
I bez zimní údržby na silnicích I. třídy ale krajští cestáři najezdili více než 210 tisíc kilometrů po Pardubickém kraji. Nejnáročnějším obdobím pro ně byl třetí lednový týden, kdy během jediného dne napadlo až 15 centimetrů sněhu. Během těchto sedmi dní spotřebovali na patnáct set tun soli, tedy polovinu toho, co za předchozí dva a půl měsíce. Ze skladů do poloviny března už ubylo na sedm tisíc tun soli, dalších 17 tisíc tun inertního materiálu a dokonce čtyři miliony litrů solanky! Před zimou leželo ve skladech na 16 tisíc tun soli a více než 20 tisíc tun inertních materiálů. „Posypový materiál nakupujeme už v létě za výhodnější ceny a vyplácí se. Navíc jej prodáváme i dodavatelům zimní údržby na silnicích I. třídy. Zda je materiál spotřebováván tam, kde je opravdu potřeba a zda se s ním neplýtvá, nám hlídají sofistikované technologie,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Moderní technologie
Veškerá technika je vybavena moderními GPS systémy, které mají přehled nejen o pohybu sypače a dalších mechanizmů, ale dispečerovi zimní údržby také hlásí, zda a kolik posypového materiálu technika používá nebo zda jede třeba se zvednutou radnicí, zapnutým majákem atd. Systém sbírá i informace o teplotě vzduchu a vozovky pod vozidlem. „Máme také vlastní síť meteostanic, která umožňuje díky kamerám sledovat situaci v daném čase přímo na místě zásahu,“ doplňuje Miroslav Němec.
Jako každou zimu Správa a údržba silnic Pardubického kraje řešila problémy spojené především s nárazovým větrem, který způsoboval sněhové jazyky i polomy, ale také se spadem sněhu a ledovkou. Potíže dělalo také časté a výrazné střídání teplot. S tím se cestáři logicky potýkali především na Hlinecku, Lanškrounsku, Žamberecku a Poličsku, tedy v regionech ležících ve vyšších nadmořských výškách Pardubického kraje. Po odeznění silných mrazů ze začátku března museli ihned reagovat na vznikající výtluky v povrchu vozovky a zahájit jejich opravy.
Krajští silničáři v zimě udržují 2 989 km kilometrů silnic, dalších jen 134 kilometrů se jejich péče v zimě netýká. Jsou to úseky silnic málo dopravně významných, kde nejezdí veřejná doprava a není tam zástavba. Nejčastěji Správa a údržba silnic Pardubického kraje používá chemické rozmrazovací materiály (1596 kilometrů), inertní posypy jako je písek či drť sypou na 1186 kilometrech a 207 kilometrů je pouze pluhovaných.
Celoroční přípravy
Na zimu se Správa a údržba silnic Pardubického kraje připravuje po celý rok, a to nejen letními nákupy posypového materiálu. Generálními opravami prochází technika po celém regionu a vozový park prochází celkovou obměnou. Pardubický kraj, jako zřizovatel Správy a údržby silnic Pardubického kraje, na nákup nové techniky každoročně posílá miliony korun. „V loňském roce jsme pořídili techniku za třicet šest milionů korun. Letos jsme rozpočet o další prostředky posílili, protože – jak jsem viděl při svých nedávných návštěvách jednotlivých cestmistrovství – novou techniku opravdu potřebujeme. V roce 2018 máme v plánu pořídit novou mechanizaci, a to nejen na zimní údržbu, za více než čtyřiačtyřicet milionů korun,“ prozrazuje náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje v loňském roce pořídila několik sypačů, sněhových radlic a nakladačů, ale také výspravkovou soupravu nebo zásobních asfaltových emulzí. V roce 2018 plánuje posílit technický park o další sypače, nakladače, radlice a rypadla. Zamýšlí také pořídit zametač a mulčovače.
PR
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.