Zjistit, v jakém stavu jsou krajské silnice, kterým brzy skončí záruční lhůta po rekonstrukci, a zda zhotovitel i za velmi nízkou vysoutěženou cenu udělal všechno podle smlouvy a projektu. To jsou důvody, proč se vedení Moravskoslezského kraje a Správy silnic MSK rozhodlo zkontrolovat stav těchto cest. Na vybraných silničních stavbách se budou i letos měřit položené asfaltové vrstvy. Zpřísní se také podmínky tendrů na opravy cest.
„Když vybíráme firmy na opravy silnic, daří se nám v soutěži rapidně snížit cenu zakázky. Loni ale ceny několikrát skončily pod polovinou plánované ceny, a to už v nás vyvolalo jisté pochyby o kvalitě. Bohužel oprávněně, jak ukázaly následné kontroly. Zjišťovali jsme, zda vítěz i za takovou cenu udělá všechno, co podle smlouvy a projektu udělat má. A jestli firmy nešidí na materiálu. Proto jsme loni začali s laserovým měřením vrstev asfaltu na rekonstruovaných vozovkách, ve kterém budeme pokračovat i letos. Ale takové kontroly jsou velmi drahé, a tak musíme zjistit, zda se skutečně ekonomicky vyplatí. Proto dnes kontrolujeme cesty, kterým končí záruční lhůta. Abychom mohli starší práce včas reklamovat a také proto, abychom zjistili potřebu drahých kontrolních měření,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Společně s ředitelem Správy silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) Tomášem Böhmem a dalšími odborníky dnes zkontrolovali silniční stavby na Ostravsku, Opavsku, Novojičínsku, Frýdecko-Místecku a Karvinsku. „Na trase, kterou jsme projeli, končí letos záruka například na silnicích z Frenštátu pod Radhoštěm do obce Tiché (III/4848) a na průtahu Ludgeřovic (silnice III/46611 a III/4697), které byly zrekonstruovány v roce 2014. Hlídáme si končící záruky. Každoročně po zimě vyhodnocujeme se zhotovitelem provedené souvislé opravy. Pokud zjistíme nedostatky, práce reklamujeme. Zhotovitel je musí na své náklady opravit,“ upřesnil ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm.
Nedostatky ukázalo i loňské laserové měření vrstev asfaltu při opravě vozovky z Frýdku-Místku do Dobré (II/648). Zhotovitel - společnost ALPINE Bau CZ - při této opravě na některých místech použil méně materiálu, než měl. Speciální 3D technologie a znalecký posudek prokázal menší tloušťku živice, než požadoval projekt. Správa silnic MSK proto stavbu nepřevzala a práce reklamovala.
„Výsledky prvního měření ukázaly, že větší kontrola má smysl. Proto v ní budeme pokračovat. Dosáhli jsme toho, že firma sporný povrch na třech úsecích nakonec vyfrézovala a položila nový kabát, přesně podle podmínek smlouvy. Prodražilo se jí to, ale od dubna máme jistotu, že řidiči za vynaložené veřejné peníze jezdí po kvalitně opravené komunikaci,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, letos bude měření asfaltových vrstev pomocí technologie 3D skenování na vybraných stavbách pokračovat.
„Kromě tohoto měření u každé stavby kontrolujeme tloušťku nově položeného asfaltu kontrolními vývrty. Nezávislá laboratoř dělá i celkový rozbor směsi nově položené živice - míru zhutnění, mezerovitost, pevnost spojení vrstev,“ doplnil ředitel Správy silnic MSK Tomáš Böhm. Upozornil, že SSMSK připravuje vyhlášení dvou veřejných zakázek na opravy povrchů silnic. Uchazeči v nich budou muset mimo jiné splnit i nové podmínky.
„Chceme krajské cesty opravovat šetrně k okolí, aby negativní vlivy stavby co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Proto do dvou zakázek pilotně zařadíme ‚ekologické‘ kritérium. Uchazeč bude muset například doložit, jakými auty a kudy bude vozit materiál. Aby kámen a obalovanou směs nevezl přes celý kraj, zbytečně nezatěžoval vzduch emisemi a neničil už opravené silnice,“ míní náměstek hejtmana Jakub Unucka.
Upřesnil, že další podmínkou tendru bude i závazek zhotovitele, že včas zaplatí práci subdodavatelům. „Než stavbu od zhotovitele převezmeme, ověříme si, zda všichni subdodavatelé dostali zaplaceno. V minulosti se občas stávalo, že zhotovitel z různých důvodů nevyrovnal své závazky, a malé subdodavatelské firmy pak třeba zkrachovaly. Tomu chceme předejít. A využijeme k tomu zkušenosti našich polských sousedů, kde se po zavedení těchto podmínek výrazně zlepšila platební morálka mezi firmami a živnostníky,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že tyto podmínky budou zapracovány do tendrů na opravy povrchů silnic v Ostravě – Čapkovu (III/4725) a Michálkovickou (III/4721) ulici. (msk)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.