Dnešek je pro město Klimkovice významným dnem. Oficiálně by totiž v pondělí 9. července mělo předáním stavby realizační firmě začít budování nového dopravního značení zakazujícího kamionům sjezd z dálnice D1 a průjezd městem. Klimkovice o něj usilují už mnoho let. Nové značky budou na dálnici D1 na sjezdech u Bravantic a u Klimkovic – Václavovic, a dále na silnici II. třídy 647.
„Naše město vítá vymístění nákladní dopravy. Bojovali jsme o to deset let. Slibujeme si od něj, že život v Klimkovicích bude pro naše občany i návštěvníky a klienty klimkovických lázní klidnější a doprava na hlavním průtahu městem daleko bezpečnější,“ uvedl starosta Klimkovic Zdeněk Husťák.
Město opakovaně jednalo s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) i Magistrátem města Ostravy a žádalo instalaci příslušných dopravních značek. Podle úřadů tomu ale před novelizací v roce 2016 údajně bránila nejednoznačná legislativa, ze které nebylo jasné, zda lze vyloučit nákladní dopravu z města na zpoplatněnou komunikaci. ŘSD operovalo také technickými komplikacemi. Dopravní značky zakazující sjezd kamionů z dálnice na dvou mimoúrovňových křižovatkách totiž musí být elektronické, aby bylo možné je vypnout v případě, že bude vyřazen z provozu klimkovický tunel, neboť v té chvíli musí i nákladní vozy použít objízdnou trasu vedoucí přes Klimkovice. Řešení se tak vleče už od roku 2006 a vozů, které projíždějí centrem města, přibývá.
„Když jsem nastoupila v roce 2008 na silniční správní úřad do Klimkovic, už jsem převzala celou složku k tomuto problému,“ komentovala vývoj Naděžda Kolinová z klimkovické radnice.
Mnohé kamiony si průjezdem Klimkovicemi krátí zpoplatněnou trasu a navíc se tak vyhýbají průběžné dynamické váze instalované u Klimkovického tunelu. Statistika, kterou si město v roce 2016 udělalo ze svého sčítacího zařízení u zpomalovacích semaforů, ukázala, že hlavním tahem Klimkovicemi tehdy denně projela zhruba tisícovka kamionů. Jejich průměrná rychlost v místě přechodu pro chodce v samotném centru se sice snížila z původních 76 kilometrů na 63 kilometrů v hodině, ale každý osmý projel na červenou. Ta se na zpomalovacím semaforu automaticky rozsvítí, když blížící se vozidlo překračuje povolenou rychlost.
Přitom už v roce 2014, když kamiony způsobily v centru města tragickou dopravní nehodu, všechny zodpovědné orgány slibovaly okamžité řešení situace. Řidič kamionu tehdy včas nezareagoval na to, že auto před ním přibrzdilo. Další kamion, který jel před osobním vozem, totiž odbočoval. Následoval silný náraz, který osobní auto zcela zdeformoval. Jeho řidič i spolujezdec byli na místě mrtví. „Kamion, který nehodu způsobil, řídil jednačtyřicetiletý cizinec. Jel pravděpodobně rychleji, než je v místě povoleno. Také se zřejmě nevěnoval řízení,“ uvedla krátce po nehodě k její příčině mluvčí policie Gabriela Holčáková. I přesto se na účinné opatření čekalo další čtyři roky.
Podle starosty Husťáka tím ale boj města za zklidnění dopravy zdaleka nekončí. „Očekáváme, že bude následovat stanovení dlouhodobé objízdné trasy pro případ uzavření tunelu na delší dobu,“ doplnil Husťák. Objízdná trasa přes Klimkovice je totiž schválena jen pro krátkodobou uzavírku tunelu. A v této chvíli není jasné, co by se dělo, kdyby bylo nutné tunel uzavřít na delší dobu. Město se totiž v takových chvílích stává zcela neprůjezdným, hlavním tahem projíždí souvislá kolona aut a policisté musí řídit dopravu na křižovatkách, jinak by zcela zkolabovala. Taková situace přitom může nastat poměrně brzy, protože podle informací, které má město Klimkovice k dispozici, plánuje ŘSD rekonstrukci Klimkovického tunelu ještě v tomto roce. (gra)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.